2/27/2012

Hoe groen is de Huishoudbeurs eigenlijk? 
Van 18 februari tot 26 februari was het weer zo ver, het moment waar 250.000 huisvrouwen van Nederland elk jaar naar uit kijken, de Huishoudbeurs. En The Terrace was erbij!





Op 22 februari stortten wij ons in de menigte om te weten te komen wat ons dit jaar allemaal te wachten staat op het gebied van mode, cosmetica, koken, wonen en vrije tijd. De Huishoudbeurs is immers de plek waar exposanten hun nieuwe en innovatieve producten presenteren aan de Nederlandse huisvrouw.

The Terrace ging hier natuurlijk naar toe met MVO bril en het oog op duurzaamheid. Worden er ook duurzame producten gepresenteerd op de Huishoudbeurs? En hoe worden deze producten dan in de markt gezet? Is de Huishoudbeurs zelf bezig met duurzaamheid?

Echter, we hebben het hier wel over de Huishoudbeurs; het volledig verkennen en ontdekken van de beurs vereist een systematische aanpak. Onder het genot van een kopje (duurzame!) koffie werd er een strijdplan gesmeden. Eerst culinair, vervolgens apparatuur en op het laatst de groene hal. Wat we zagen viel niet tegen, maar het kan allemaal nog beter!


Wat viel op?
Wat ons in positieve zin opviel is dat de organisatie van de Huishoudbeurs zelf ook duidelijk bezig was  met de duurzame kant van het evenement. De Huishoudbeurs moedigt samen reizen naar de RAI aan; via een speciale app kunnen autoritjes worden aangeboden of gevraagd. Verder staan tijdens het event op strategische plekken in de hallen vuilnisbakken opgesteld, waar de beursganger zijn of haar afval gescheiden kan inleveren. Ook is gedacht over na het evenement, zo blijft er ongetwijfeld een boel producten liggen; deze worden verzonden naar Oost-Europa. 
Maar ook de exposanten zijn de weg van verduurzaming ingeslagen. We zagen leuke stands van Wecycle en het Emma Kinderziekenhuis. 

Ook kan je op de beurs niet meer om de groene initiatieven heen! Zo bezoeken we de No Waste Quiz van het Voedingscentrum, waarmee de evenementbezoeker op leuke wijze bewust wordt gemaakt van de hoge mate van voedselverspilling die plaatsvindt in Nederland. Leuk om te zien is dat duurzame of sociale initiatieven op een ludieke wijze worden gepresenteerd; geen belerende, negatieve toon meer. Sanex biedt de mogelijkheid om water te pompen voor Gambia, je kan een rondje rijden op een elektrische scooter. Urgenda en Humana hebben een gezamenlijke stand waar een oude onderbroek kan worden ingeruild voor een “schone” (lees: duurzame) onderbroek en waar de grootste lappenpop ter wereld wordt gemaakt gevuld met gerecyclede kleding. 

En dit is nog maar een tipje van sluier, we zagen nog veel meer: van biologische uiercrème tot verantwoorde koelvriescombinaties, van biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen tot zonnepanelen.
      


Wat misten we?
Toch zijn er ook nog wat initiatieven die we misten. Waar was bijvoorbeeld de Bodyshop? Befaamd om zowel de fijne, geurige producten als de natuurlijke ingrediënten waarvan de producten zijn gemaakt. Ook de Waterbobble vonden we niet terug op de beurs. Een gemiste kans om de herbruikbare waterfles met filter ook aan de vrouw te helpen bij het publiek met de wat minder grote portemonnee!

Daarnaast stoten het ons wat tegen de borst dat in de apparatuur hal een grote hoeveelheid groenten en fruit werden gesneden met innovatieve keukenmachines om vervolgens de gesneden waren te laten verpieteren op grote schalen voor de stand. Terwijl Uncle Bens en Maggi een hal verderop pannen met roerbakmaaltijden staat klaar te maken. Dat moet te combineren zijn! 

Het viel ons bovendien op dat duurzaamheid nog niet mainstream is bij de Huishoudbeurs. De meeste groene initiatieven waren te vinden in de laatste hal, die het verste lopen was. Het waren juist die groene initiatieven die creatief en opvallend waren, als die verspreidt worden door de hele beurs zullen ze meer publiek trekken! En dat verdienen ze.

Conclusie: de Huishoudbeurs is langzaam aan het vergroenen! We komen graag volgend jaar terug om te zien hoe de organisatie nog een stapje verder is gegaan en om alle nieuwe duurzame en sociale exposanten te ontmoeten die zich bij Wecycle, Sym en het Voedingscentrum hebben gevoegd!
Meer informatie over de huishoudbeurs is te vinden op: www.huishoudbeurs.nl

Geschreven door onze stagiaire Amy.

No comments:

Post a Comment