Vorige week vond voor de zestiende keer de Libelle
Zomerweek plaats. Jaarlijks trekken ruim 80.000 vrouwen (en een enkele man) erop
uit voor de vele winkels, workshops, modeshows en andere activiteiten die het
evenement rijk is. Het thema van dit jaar was China Town en voor deze
gelegenheid werd het Almeerderstrand omgetoverd in Oosterse sferen. Wij vroegen
ons af of er tussen alle rode lampions ook ruimte was voor wat groene accenten
en stelden de vraag: hoe duurzaam is de Libelle Zomerweek? The Terrace ging op
onderzoek uit.
Van de donkere
wolken die zich samenpakten boven het IJsselmeer was op het terrein weinig te
merken. De sfeer was gemoedelijk en het is duidelijk dat moeders, dochters en
vriendinnen naar de Zomerweek komen voor een leuke dag uit. Niet verassend was
dan ook dat de nadruk van de meeste stands lag op voeding en cosmetica.
Wat opviel was dat
met name de verse voedingsmerken goed in de smaak vielen – letterlijk. Druk was
het in de stand van the Greenery, waar bezoekers kennis konden maken met
verschillende telers en hun producten, en waar inspiratie opgedaan kon worden
voor originele recepten. Campina sprong in het oog met een frisse stand waar
aandacht werd gevraagd voor het Boerenland assortiment. Aangenaam verrast
werden we ook door de Natuurhoeve, een familiebedrijf uit de Utrechtse Waarden dat
zich op zeer sympathieke wijze weet te onderscheiden met diverse
yoghurtproducten en toetjes.
Wie de trek niet
kon stillen met alle kleine hapjes kon terecht bij La Place, dat ook hier weer
bewees met hun duurzame concept goud in handen te hebben.
Genoeg aandacht
voor duurzaamheid bij de voedingsmerken dus, hoewel dit maar mondjesmaat naar
de consument wordt gecommuniceerd. Een groot verschil met de aanwezige cosmeticamerken,
die duidelijk nog niet van dit thema zijn doordrongen. Prikkende ogen kregen we
toen we de workshoptent betraden waar druk werd gekapt, gepoederd en gelakt. Dat
kan niet goed zijn voor de ozonlaag, laat staan voor de gezondheid. De nadruk
ligt op uiterlijke schoonheid zonder aandacht te besteden aan het innerlijk
welzijn of de herkomst van de producten. Een gemiste kans. Net als op de
Huishoudbeurs missen we hier de Body Shop, LUSH of Weleda. Een merk als Dove
zou het volgens ons ook goed doen bij de doelgroep van de Libelle.
En verder? WeCycle
probeerde op ludieke wijze het recyclegedrag van het aanwezige publiek te
stimuleren. Een leuk initiatief, maar dringen was het niet. De toiletten hadden
een duurzaam tintje dankzij Page Groen & Zacht – hoewel het natuurlijk
altijd groener kan. Voorzichtig pluspunt was ook dat er spaarzaam
gebruik werd gemaakt van plastic tassen en dat het terrein een opgeruimde
indruk maakte. Wie extra aandacht wilde schenken aan lichaam en geest kon
meedoen aan een workshop Tai-Chi, wensvervulling of ‘Je Kan Meer Dan Je Denkt!’.
Maar… Aan het eind
van de dag was onze conclusie dat er nog een groene wereld te winnen valt op de
Libelle Zomerweek. Zeker naast vergelijkbare evenementen steken de duurzame
initiatieven aan het Almeerderstrand wat bleek af. Met een betere indeling van
het terrein waarbij de stands meer op thema staan georganiseerd zou een leuke
samenwerking tussen de merken kunnen ontstaan. Waarom volgend jaar geen Groene
Laan als antwoord op de Groene Hal op de Huishoudbeurs? Of
laat bijvoorbeeld Tupperware met een aantal voedingsmerken samen een leuk
initiatief verzinnen om voedselverspilling tegen te gaan. We zien mogelijkheden
genoeg. De Libelle hopelijk ook. We zullen het volgend jaar zien!
Door Leontine Gast en
Jacobien Crol
No comments:
Post a Comment