10/29/2012

Meaningful Marketing | Levi's gooit er met de PET naar



PET flessen zijn hip
Althans, het recyclen ervan. Nu sinds een paar weken een duurzame boodschappentas gemaakt van gerecyclede PET flessen verkrijgbaar is bij de Albert Heijn, lijkt het alsof dit voormalig type afval een hippe status heeft verworven. Deze boodschappentas is namelijk ontworpen door trendy modelabel SuperTrash. De kleding van het merk is inmiddels verkrijgbaar in meerdere landen en de samenwerking met Albert Heijn komt uiteraard ten goede om recyclen ‘hip’ en toegankelijk te maken voor een breed publiek. Hiermee wordt hopelijk de afname van plastic boodschappentassen aanzienlijk verminderd. 

Van bierfles tot broek
Maar dat is nog niet alles. Sinds kort heeft ook Levi’s ervoor gekozen een jeanslijn te ontwikkelen van gerecycled afval. De ingredienten van de nieuwe spijkerbroeken bestaan met name uit plastic (PET) flessen, bier- en waterflesjes en voedselverpakkingen – gesorteerd op kleur voordat ze in een spijkerbroek terecht komen. De plastic vezels die ontstaan na het vermalen van de gebruikte plastic flessen worden met katoen verweven. Volgens het bedrijf zullen 3.5 miljoen PET flessen gebruikt worden voor de lente-collectie WasteLess die in 2013 in de V.S. en Europa uitkomt. 

Spijkergroene ambitie
Het jeanslabel is al enige tijd bezig met het vormgeven van hun duurzaamheidambities. In 2010 kwam zij met ‘A Care Tag for our Planet’, waarbij consumenten ervan werden overtuigd hun oude spijkerbroeken aan liefdadigheidsinstellingen te geven in plaats van ze weg te gooien om hergebruik te stimuleren. Tevens is de watertechniek ‘Water Less’ geimplementeerd in de productie van de spijkerbroeken, waarbij tot 96 procent minder water wordt verbruikt. Hiermee is eveneens het gebruik van chemische stoffen en pesticiden gereduceerd. 

Meaningful Marketing
Door duurzaamheid en mode te combineren, wordt een grote doelgroep op het belang van recyclen en duurzaamheid geattendeerd. De nieuwe collectie van Levi’s bewijst dat recyclen niet betekent dat kwaliteit, comfort of stijl verminderd hoeft te worden voor een groter doel. Wij geloven dat de mode-sector een belangrijke rol kan spelen in het aantrekkelijk maken van duurzame keuzes. Mits de kledinglabels ook waarmaken wat de gigantische marketing machines erachter dikwijls pretenderen. 

Lotte Jeursen en Fleur Embrechts

No comments:

Post a Comment