5/15/2012

Groene accenten op de Libelle Zomerweek


Vorige week vond voor de zestiende keer de Libelle Zomerweek plaats. Jaarlijks trekken ruim 80.000 vrouwen (en een enkele man) erop uit voor de vele winkels, workshops, modeshows en andere activiteiten die het evenement rijk is. Het thema van dit jaar was China Town en voor deze gelegenheid werd het Almeerderstrand omgetoverd in Oosterse sferen. Wij vroegen ons af of er tussen alle rode lampions ook ruimte was voor wat groene accenten en stelden de vraag: hoe duurzaam is de Libelle Zomerweek? The Terrace ging op onderzoek uit.

Van de donkere wolken die zich samenpakten boven het IJsselmeer was op het terrein weinig te merken. De sfeer was gemoedelijk en het is duidelijk dat moeders, dochters en vriendinnen naar de Zomerweek komen voor een leuke dag uit. Niet verassend was dan ook dat de nadruk van de meeste stands lag op voeding en cosmetica.

Wat opviel was dat met name de verse voedingsmerken goed in de smaak vielen – letterlijk. Druk was het in de stand van the Greenery, waar bezoekers kennis konden maken met verschillende telers en hun producten, en waar inspiratie opgedaan kon worden voor originele recepten. Campina sprong in het oog met een frisse stand waar aandacht werd gevraagd voor het Boerenland assortiment. Aangenaam verrast werden we ook door de Natuurhoeve, een familiebedrijf uit de Utrechtse Waarden dat zich op zeer sympathieke wijze weet te onderscheiden met diverse yoghurtproducten en toetjes.

Wie de trek niet kon stillen met alle kleine hapjes kon terecht bij La Place, dat ook hier weer bewees met hun duurzame concept goud in handen te hebben.

Genoeg aandacht voor duurzaamheid bij de voedingsmerken dus, hoewel dit maar mondjesmaat naar de consument wordt gecommuniceerd. Een groot verschil met de aanwezige cosmeticamerken, die duidelijk nog niet van dit thema zijn doordrongen. Prikkende ogen kregen we toen we de workshoptent betraden waar druk werd gekapt, gepoederd en gelakt. Dat kan niet goed zijn voor de ozonlaag, laat staan voor de gezondheid. De nadruk ligt op uiterlijke schoonheid zonder aandacht te besteden aan het innerlijk welzijn of de herkomst van de producten. Een gemiste kans. Net als op de Huishoudbeurs missen we hier de Body Shop, LUSH of Weleda. Een merk als Dove zou het volgens ons ook goed doen bij de doelgroep van de Libelle.

En verder? WeCycle probeerde op ludieke wijze het recyclegedrag van het aanwezige publiek te stimuleren. Een leuk initiatief, maar dringen was het niet. De toiletten hadden een duurzaam tintje dankzij Page Groen & Zacht – hoewel het natuurlijk altijd groener kan. Voorzichtig pluspunt was ook dat er spaarzaam gebruik werd gemaakt van plastic tassen en dat het terrein een opgeruimde indruk maakte. Wie extra aandacht wilde schenken aan lichaam en geest kon meedoen aan een workshop Tai-Chi, wensvervulling of ‘Je Kan Meer Dan Je Denkt!’.

Maar… Aan het eind van de dag was onze conclusie dat er nog een groene wereld te winnen valt op de Libelle Zomerweek. Zeker naast vergelijkbare evenementen steken de duurzame initiatieven aan het Almeerderstrand wat bleek af. Met een betere indeling van het terrein waarbij de stands meer op thema staan georganiseerd zou een leuke samenwerking tussen de merken kunnen ontstaan. Waarom volgend jaar geen Groene Laan als antwoord op de Groene Hal op de Huishoudbeurs? Of laat bijvoorbeeld Tupperware met een aantal voedingsmerken samen een leuk initiatief verzinnen om voedselverspilling tegen te gaan. We zien mogelijkheden genoeg. De Libelle hopelijk ook. We zullen het volgend jaar zien!



Door Leontine Gast en Jacobien Crol





No comments:

Post a Comment